Bonita, nova odporna klubska sorta jabolk v Sloveniji – od pridelave do trženja
- Datum objave 20.09.2023
Obdobje trajanja projekta: 2019 – 2022
Status projekta: Zaključen projekt iz 2. javnega razpisa za podukrep 16.2 Podpora za pilotne projekte ter za razvoj novih proizvodov, praks, procesov in tehnologij iz PRP 2014-2020
Vodilni partner: Univerza v Ljubljani, Biotehniška fakulteta
Ostali člani partnerstva: Bojan Frešer, Anton Koršič, Vojko Šušterič, Gordana Rožman, Gorazd Potočnik, Aleš Gorišek Brodar, Darsad d.o.o., Kmetijsko gozdarska zbornica Slovenije, KGZS Zavod Novo mesto, KZGS Zavod Maribor
Analiza izvedljivosti prenosa v okviru projekta razvitih rešitev:
- Povzetek analize izvedljivosti:
Projekt EIP »Bonita, nova odporna klubska sorta jabolk v Sloveniji – od pridelave do trženja« je bil izveden po programu. Ocenjujemo, da je bil uspešno izveden prenos predlaganih tehnoloških ukrepov v prakso, vzpostavljena blagovna znamka, načrt trženja in vstopa na trg, ter da imajo predlagane rešitve pozitivne učinke za kmetijsko gospodarstvo in okolje.
- Ocena izvedljivosti prenosa predlaganih rešitev v prakso:
Prenos rešitev posameznih tehnoloških postopkov v prakso je v celoti v posameznem letu prenesen direktno na terenu. Hkrati je bilo poskrbljeno, da so vsi vidili tehnologije pridelave in trženja bili sprotno posredovani javnosti v različnih oblikah, preko več komunikacijskih kanalov, kot so različni mediji, socialna omrežja, spletne strani, … Nenazadnje so bila izdana tehnološka navodila Trajnostna pridelava jabolk sorte ‘Bonita’ v tiskani (COBISS.SI-ID 125069571) in elektronski obliki.
- Problemi, posebnosti pri prenosu predlaganih rešitev v prakso:
Večjih problemov pri prenosu rešitev v prakso nismo zaznali. Največje težave so se pojavile na začetku projekta zaradi omejitev potovanja med občinami in regijami zaradi pandemije covid-19, vendar smo te težave uspešno rešili z več individualnimi obiski pri pridelovalcih. Manjše težave so bile tudi pri prenosu znanja zaradi klasične skeptičnosti pri pridelovalcih do novosti, vendar smo to rešili z demonstracijskimi poskusi in rezultati ob koncu sezon.
Projekt je potekal tudi v dveh pozebnih letih, kar bi lahko zelo negativno vplivalo na rezultate, vendar se je sorta ‘Bonita’ pokazala kot manj občutljiva za spomladansko pozebo zaradi nadpovprečnega rodnega potenciala.
- Koristi predlaganih rešitev za kmetijsko gospodarstvo, kot npr. finančne ali ekonomske koristi predlaganih rešitev za kmetijsko gospodarstvo:
Z oblikovanjem blagovne znamke BonitaSi smo v tretjem letu projekta na podlagi izdelane strategije trženja nastopili na slovenskem trgu. Jabolka se uspešno tržijo v dveh trgovskih verigah (Lidl, Spar) v originalni embalaži in dosegajo bistveno višjo ceno kot ostale sorte. Ker gre za nov visoko pozicioniran kakovosten proizvod na ta način kmetijsko gospodarstvo iztrži tudi do 50% višjo ceno kot pri ostalih sortah. Na daljši rok to pomeni znatno izboljšano ekonomsko pozicijo za posameznega pridelovalca.
- Vplivi predlaganih rešitev na okolje:
Preizkušeni so bili ukrepi biotičnega varstva rastlin ter testirana uporaba biostimulantov. Rezultati so predstavljeni kot samostojno poglavje v Tehnoloških navodilih. Predstavljeno je varstvo rastlin v integrirani kakor tudi v ekološki pridelavi.
‘Bonita’ je odporna sorta na škrlup, kar pomeni bistveno manjšo uporabo FFS za ta namen in s tem manjši negativni vpliv na okolje. Iskanje alternative herbicidnemu pasu pod krošnjami – čista obdelava in uporaba nitkarjev, ki smo jih testirali v projektu, dodatno vpliva na zmanjšanje uporabe FFS. Vsi inovativni pristopi v pridelavi in varstvu okolja so natančno opisani v tehnoloških navodilih.
- Sklepi ter priporočila:
V okviru projekta EIP »Bonita, nova odporna klubska sorta jabolk v Sloveniji – od pridelave do trženja« smo uspešno združili člane projekta EIP, ki so povezani v zadrugo Tibona z.o.o., in pridelovalce sorte ‘Bonita’, ki niso bili člani projekta in so povezani preko podjetja Štajerc d.o.o. Za ta namen smo oblikovali skupno spletno stran Bonita.si, ki so jo kmetijska gospodarstva prevzela v upravljanje. Povezovanje vseh pridelovalcev jabolk sorte ‘Bonita’ v Sloveniji omogoča pogoje za ustanovitev skupine pridelovalcev.
‘Bonita’ je zelo rodna, čvrsta, sočna in zdrava sorta, ki zahteva posamezna natančna tehnološka opravila. Glede na prve triletne izkušnje je to natančno opisano v tehnoloških navodilih Trajnostna pridelava jabolk sorte ‘Bonita’ v elektronski (COBISS.SI-ID 129129475) in tiskani obliki (COBISS.SI-ID 125069571).
Določeni so bili standardi kakovosti, izdelana unikatna embalaža ter program trženja za blagovno znamko BonitaSi. Jabolka se v tretjem letu projekta uspešno tržijo v trgovskih verigah Lidl in Spar.
Ker je sorta odporna na jablanov škrlup to pomeni manj uporabe fitofarmacevtskih sredstev proti boleznim. Prav tako smo glede na nego tal začeli z izvajanjem nekemičnih postopkov, kar neposredno pomeni manjšo porabo FFS in manjšo obremenitev okolja.
BonitaSi je nov tržno zanimiv izdelek na področju jabolk – saj je to edina slovenska blagovna znamka jabolk na našem trgu. Blagovna znamka se prodaja pod sloganom »Izberem dobro. Delam dobro. BonitaSi.« Zato dosega bistveno višje cene kot ostale sorte in s tem postavlja pridelovalce v boljši ekonomski položaj.
Za blagovno znamko BonitaSi je bil izdelan načrt trženja in vstopa na trg.
Bonita je dobrodošla novost v slovenski sadjarski praksi in ima veliko možnost nadaljnjega širjenja in doseganja večjega deleža v slovenskem sortimentu jabolk.
Končno gradivo:
Publikacija: Trajnostna pridelava jabolk sorte Bonita
Povezava do podstrani za projekt na spletni strani Evropske mreže SKP:
BONITA, nova odporna klubska sorta jabolk v Sloveniji – od pridelave do trženja
Povezava na spletno stran projekta: