»Pravljica na Veliki planini«: Butična planšarska koča – zeleni turizem


  • Datum objave 05.09.2023

»Pravljica na Veliki planini«: Butična planšarska koča – zeleni turizem

  • Datum objave 05.09.2023

Novozgrajena koča Žafran na Veliki planini v zimski idili, foto: Virag.

 

»Projekt “Pravljica na Veliki planini” je pripeljal življenje na Veliko planino!« (Rok Virag)

 °

Povzetek projekta

Nosilec projekta Pravljica na Veliki planini je Rok Virag, s.p. V okviru projekta je bila zgrajena luksuzna koča “Žafran”, ki je nastala na pogorišču stare, pogorele pred 30 leti. Pri izgradnji koče so sodelovali samo lokalni izvajalci, delavnice in dogodke pa vodijo izključno domači, lokalni ponudniki.

Izgradnja nove ter predvsem tako velike koče prinaša ogromne možnosti za razvoj različnih produktov, saj ima daleč največjo kapaciteto na širšem območju, gre za največjo kočo na Veliki planini. S tem pa prinaša možnosti organizacije porok (prva je bila ravno julija 2023), team buildingov, business meetingov, organizacije delavnic in drugih podobnih produktov, ki so močno vpeli lokalne ponudnike.

Pravljica na Veliki planini je zaživela ravno zaradi osebne naravnanosti Roka Viraga in njegovega poslanstva.

Glavne aktivnosti

  • Na pogorišču pogorele koče je nastala nova koča, ki je največja na Veliki planini in narejena v skladu s smernicami Zavoda za kulturno dediščino.
  • Pripravljalna dela in miniranje (julij in avgust 2020)
  • Pozidava kleti (September in oktober 2020)
  • Izkop in gradnja zbiralnika za vodo (junij 2021)
  • Postavitev čistilne naprave (junij 2021)
  • Gradnja kamnite zložbe (julij, avgust 2021)
  • Gradnja koče (junij – November 2021)
  • Nadgradnja ponudbe na širšem območju.
  • V koči je bila julija 2023 izpeljana poroka, kjer je bila vključena lokalna cerkev, gostinski ponudnik za večerjo, lokalni pastir s cateringom, prevoz svatov z nihalko in prevoz opreme v koče. Violinistka je cel dan igrala na Veliki planini svatom, nevesta pa je bila tako ali tako magnet in popestritev dogajanja. Brez tako velike koče tega ne bi bilo možno izvesti. Enako velja za razne team buildinge, business meetinge in predvsem razne delavnice, ki jih izvajajo pastirice.

Rezultati

  • rast števila nočitev
  • uvedba novih turističnih produktov (teambuildingi, poroke, delavnice)
  • povečanje konkurenčnosti skozi novo dodano vrednost za turista skozi nove produkte,
  • povečanje mednarodne prepoznavnosti makro destinacije (Ljubljana in osrednja Slovenija).

Učinki povezovanje in mreženja

Povezanost s pastirji in domačimi lokalnimi pridelovalci ter domačimi vodiči in preostalimi turističnimi deležniki. Šolski primer povezovanja: transport ponudi prevoznik, gosta z nihalko pripelje podjetje, ki skrbi za infrastrukturo na Veliki planini. Gost potem biva pri nas, zajtrk mu pripravi pastir z Velike planine, vodenje opravi lokalni vodič, delavnico pa vodi ženska pastirica, večerjo gost poje pri še enem lokalnen ponudniku (planinski dom), naslednji dan pa ima gost organizirano aktivnost domačega podjetja.

S prihodom gosta ob ustvarjanju produkta vedno sodelujejo vsaj 5 različnih akterjev.

Možnost prenosa na druga področja

Ob večjih skupinah in dogodkih se aktivira še več deležnikov, tudi konkurenca, saj je potrebna večja kapaciteta kot jo premoremo sami. To naredimo s skupnim oglaševanjem, skupaj prevzamemo skrb za okolje, z uspešno izvedenim dogodkom pa je tako število nočitev večje, saj brez tovrstnega sodelovanja dogodka sploh ne bi bilo, kar posledično pomeni, da ne bi bilo nočitev, niti dodatnega dela za vse deležnike, ki sodelujejo pri dogodku ali pomagajo na drug način pri organizaciji.

Sodelovanje z lokalnimi pridelovalci so povzeli tudi drugi, saj je to edina prava pot predstavitve lokalnega okolja in sinergije z lokalnimi deležniki.

Inovativnost

Nov je postopek gradnje, prvič tudi na način, da ima planinska koča na Veliki planini bivalni prosto pod zemljo, v skali. Nova storitev je celotna organizacija poroke na Veliki planini, s spanjem. Prav tako “team building na ključ” (s hrano, pijačo, spanjem, prevozom in aktivnostmi).

Vsak opravi svoje delo. Usklajenost je sčasoma postala na visokem nivoju, saj gre za enak protokol. Od sodelovanja pri dogodkih imajo vsi tako finančne koristi kot reklamo, ki je vsak posameznik sam nikoli ne bi dosegel. Najlepši primer je organizacija porok. Živa glasba na planini je prava popestritev, video in fotografije mimoidočih pa so najboljša reklama. Reklamo nam pomagajo ustvariti tudi na nacionalni turistični organizaciji (Slovenska turistična organazija) ter na največji regijski turistični organizaciji (Visit Ljubljana – Turizem Ljubljana), ki dogodek delita in promovirata. S tem ta reklame in tovrstne objave prinašajo pozitivne učinke pastirskemu stanu, kjer je potekal catering, saj so glasbenik tam, destinaciji kot taki ter gostišču, kjer poteka slavje. Seveda pa tudi fotografu, frizerju, aranžeristu ter vsem ostalim sodelujočim pri dogodku.

Vključenost mladih

Nov zaposleni spada v to kategorijo, saj gre za osebo mlajšo od 30 let. Oseba prinaša novo znanje ter predvsem nov pogled v okolju, kjer deluje sicer pretežno starejša populacija. Pastirjev mlajših od 50 let na primer sploh ni.

Vključenost žensk

Idejna vodja ter glavna arhitektka je bila ženska, ki se je podpisala pod idejo objekta ter interiera. Da je glavna arhitekta ženska, je vidno na vsakem koraku, saj je vsak detajl premišljen in dovršen.

Druga velika vključenost žensk v našem projektu pa je tudi povsem v ženski domeni. Gre za delavnico izdelave “Trniča” – to je trdi sir, ki je posebnost Velike planine, saj so ga stoletja izdelovali pasirji na Veliki planini. Gre za sir ljubezni, ki ga izdelujejo zgolj ženske in kot zunanje sodelavke zgolj one vodijo delavnice, kjer v pastirski tradicionalni obleki predstavijo zgodovino Velike planine, pastirjev in sira, ki ga skupaj z gosti nato tudi izdelajo.

Nadgradnja znanj in spretnosti

Velika prednost je ohranjanje kulturne dediščine kot take, ki počasi izumira. Za lokalno skupnost in pastirje je to izjemnega pomena, saj pastirji ohranjajo svoje stanove in podjetja, ki se ukvarjajo s predelavo hrane. Z izobraževanjem, osvajanjem tujih jezikov ter dela z ljudmi so pastirji pridobili veliko kompetenc ter znanj, ki jih lahko uporabljajo pri svoji primarni dejavnosti (prodajanju izdelkov ter gostinski dejavnosti).

Zelo pomembna pa je kulturna širina ter spoštovanje kulture in tradicije. Primer gradnje je vzorčen primer sodelovanja z Zavodom za kulturno dediščino, ki je bdelo nad gradnjo objekta.

Izkušnje in priporočila

Tekom izvajanja projekta so pridobili nova znanja organiziranja in sodelovanja, ki prinašajo ugodnosti za vse deležnike.

 

Kontakt:

Rok Virag s. p.
Spodnji Gasteraj 51, 2223 Jurovski Dol, Slovenija

telefon: +386 40 850 330

e-pošta: info@koca.si

Spletna stran: www.koca.si

 

Notranjost koče Žafran, avtor: Virag.

Notranjost koče Žafran, avtor: Virag.

 

 

Objavljeno 5. 9. 2023

* * *

Projekt Pravljica na Veliki planini je eden izmed kandidatov, ki jih je slovenska mreža za podeželje prijavila na evropski natečaj Agriculture Rural Inspiration Awards  2023. Razpisane so bile štiri kategorije in omenjeni projekt je uvrščen v kategorijo Družbeno-ekonomska struktura podeželskih območij.

Uradni logotip natečaja ARIA 2023.

Deli z drugimi
Statistična regija

Gorenjska

Področja ukrepanja

Izboljšanje kakovosti življenja in diverzifikacija podeželja, Izboljšanje konkurenčnosti

PRP

PRP 2014-2020 do 2022

Ukrepi PRP 2014 - 2020

M6.4 – Podpora za naložbe v vzpostavitev in razvoj nekmetijskih dejavnosti